tyłem do słońca

< Poprzednie Następne >


Autor: lukasz.janczy
Opis:
kolejne testowe z zenita ttl z obiektivem 50mm, tym razem 24h, f8, foma 312
wnioski:
- nie należy kierować aparatu w stronę słońca, obraz mocno traci na kontraście i czytelności.
- bawić się dalej :)

Tagi: zenit,
Odsłon: 1695
Data dodania: 2014-02-11 07:43:37
Maciej Zapiór [2014-02-13, 09:46 ]
Nigdy nie mialem granulacji na fomie. Na fotonie troche: http://solarigrafia.pl/imgs/2249/podglad.ht ml
lukasz.janczy [2014-02-13, 08:29 ]
Amiego to tak tylko z sentymentów, a papier nabyłem FOTON (FBR 5-111 CK)przeterminowany o jakieś 20 lat. Mam nadzieję że się nada a jak nie to pójdzie do zwykłych pOtworków. Foma czy to na mokro czy na sucho dostaje jakby gęsiej skórki czy też celulitu :)
na tym zdjęciu w centrum kadru dobrze widać ten efekt http://solarigrafia.pl/imgs/3445/podglad.ht ml

Swoja drogą rozwaliła mnie wczoraj reakcja nieco młodszych współpracowników (20-30 lat) na widok zenka. Oglądali go jakiś super nowoczesny cud techniki wypytując jak to działa!
Marek Jasiński [2014-02-12, 18:23 ]
Amiego nie wiem czy warto (chyba że za 5zł) - ma słabą optykę (dwie soczewki, a może nawet tylko jedna), nie ma wejścia na wężyk a i migawka nie ma chyba czasu B (a jeśli nawet ma, to nie da się prosto zablokować). Lubi to już triplet, przymknięty do f/8 bardzo dobrej jakości, z wejściem na wężyk i czasem B (można zablokować wężyk - wrzucę kiedyś fotkę jak zrobić to prosto) i można naświetlać tygodniami ;)
Ten foton to jaki licytujesz? Gdybyś trafi taki w miarę świeży na PE (nie na kartonie), to warto zaryzykować więcej. Foma plami Ci na mokro, czy i na sucho też? Ja miałem taką partię, że wszystkie arkusze miały ciemny pasek pół centymetra od jednej z krawędzi - wychodził tylko przy solarkach...
lukasz.janczy [2014-02-12, 17:49 ]
Właśnie licytuję lubitela, ami i papier foton na alledrogo :) Jutro zrobię przegląd mieszkowej kolekcji kumpla, może coś wypożyczy.
Dziś wykonałem dwa moczone na fomie 312. Jedna godzina przy f4 na zewnątrz i jest miodzio, no prawie ;)
Mam jeszcze pytanko odnośnie papierów, wydaje mi się że foma nierówno łapie światło, tzn w miejscach o tym samym kolorze widać jaśniejsze i ciemniejsze plamy, w Waszych pracach duże płaszczyzny są "jednolite". To kwestia papieru, obróbki?
Marek Jasiński [2014-02-12, 12:53 ]
Śmiem zaryzykować, że Lubi jest mniejszy od Zenita, a na pewno jest kilka razy lżejszy :) A już taki składany mieszkowiec 6x9cm jest i mniejszy, i lżejszy, a różnica wynikająca z rozmiaru papieru nie do przecenienia :) Jedyna przewaga Zenita, jeśli uczepiony na pasku, że może służyć obronie rozkręcony nad głową ;)
Maciej Zapiór [2014-02-12, 12:37 ]
Moczenie pod kranem wystarczy. Ostatnio biore papier, ktory w mokrej folii lezal kilka dni i tak samo szybko wysycha. Pod koniec 12h ekspozycji jest juz prawie suchy. Namoczenie swietnie nadaje sie do kilku/kilkunasto-minutowych naswietlan w pelnym Sloncu przy otwartej przyslonie. Ostanio robie wnetrzaki ok. f/5.6 caly dzien. I wychodza OK. Wieczorkiem zapodam.

Na poczatek peksperymentuj z 3EHNT-em. Mniejszy, to latwiej go transportowac. Ja robie teraz na srednim formacie. Rozdzielczosc jest lepsza, ale maly format tez daje rade.

Do porownania (na sucho):
Sredni format:
http://solarigrafia.pl/imgs/2154/podglad.ht ml
Maly format:
http://solarigrafia.pl/imgs/2153/podglad.ht ml

Co do papierow, to bylem mile zaskoczony duza zmiana czulosci fotonu po namoczeniu:
np: http://solarigrafia.pl/imgs/2726/podglad.ht ml

Eksperymentuj i podawaj rezultaty.
Marek Jasiński [2014-02-11, 19:39 ]
No to możesz go śmiało wykorzystywać, choć większy format z pewnością byłby lepszy. Nigdy nie próbowałem na mokro, ale wydaje mi się, że szybkie zwilżenie pod kranem wystarczy, z drugiej strony jeśli dłużej namoczysz emulsję, to i dłużej będzie trzymała wilgoć. I tu objawia się wyższość papierów na podłożu kartonowym (nasiąka również karton, nie tylko emulsja jak na PE), choć z drugiej strony te stare kartony są jednak mało czułe...
lukasz.janczy [2014-02-11, 19:33 ]
Zenek od dawna był jedynie ozdobą, nie trzyma czasów, rysuje klisze a dzięki solarigrafii znów poczuł się potrzebny :-)
Napisz jeszcze proszę jak moczyc papier, po prostu zwilżyc czy pozostawić na dłużej do moczenia ?
Marek Jasiński [2014-02-11, 17:06 ]
Jeśli używasz zenita również do klisz, to szkoda na mokro ;) Poza tym im większy negatyw tym lepiej, poszukaj choćby Lubitiela na jakimś pchlim targu albo jeszcze lepiej jakiegoś starego mieszkowca 6x9cm, byle miał sprawne oko i przysłonę, migawka może się nie zamykać ;) W aparacie czasy naświetlania można wydobyć różne, wszystko zależy od czułości papieru, przysłony i warunków oświetlenia - można i kilkanaście dni w pomieszczeniu, a może i dłużej. Na mokro rzeczywiście papier reaguje silniej na światło, ale nie wiem, czy każdy, no i pamiętaj, że z upływem czasu będzie Ci w aparacie wysychał. A pod światło kierować można, tylko obiektyw musi być dobry ;) a i przeważnie nieco krócej trzeba naświetlać bo rzeczywiście kontrast spada (ale to można wyciągnąć w postobróbce). Bardziej się totalnej solaryzacji obawiam. Popatrz też i do mojej galerii z przełomu 2012/2013 - tam trochę męczyłem polymaxa i kodabroma.
lukasz.janczy [2014-02-11, 17:03 ]
A możesz coś więcej o technice otoczenia napisać? Może na forum żeby dla przyszłych pokoleń zostało.
Maciej Zapiór [2014-02-11, 16:25 ]
Tak jest. To zwieksza czulosc o czynnik 2-3. W tym miejscu musze podac Donatiena jako zrodlo takiego rozwiazania. Zerknij na moja galerie i patrz po opisach czy bylo na mokro czy nie, to bedziesz miec porownanie.
lukasz.janczy [2014-02-11, 16:02 ]
W sensie żeby zwilzyc papier przed zaladowaniem do aparatu?
Maciej Zapiór [2014-02-11, 14:02 ]
Fajnie, ze zaczynasz sie bawic z aparacikiem. Tu sie wchodzi w inny zakres naswietlen: od kilku min (moj extereme to 2 minuty) do kilku dni takze we wnetrzach. Sprobuj na mokro.